Monday, September 3, 2012

Tolong…Tolong…

Dalam hidup ni, macam-macam orang kita jumpa. Bak kata astro macam-macam ada. Allah cipta kita ni macam pesen (orang tua-tua kata). Jadi harini nak kongsi sikit, macam-macam orang. Aku bukan kutuk ke apa, cuma aku suka perhati perangai orang, dan aku suka buat penilaian awal dari apa aku tengak.
Apa nak kongsi harini tentang ragam yang kita terima bila nak minta tolong.
Jom baca.

Si A  : “ Wei boleh tolong aku tak? bla3x….

Respon 1 : Tolong lagi memudahkan

Si B : “ Boleh2.. tapi kali buat macam ni bla3x….. lagi bagus…

Respon 2 : Tolong dan menolong

Si B : “ Boleh je, ape2 roger je aku..”

Respon 4 : Tolong dan melegakan hati

Si B : “ Ala ko ni ape susah2 buat sorang2, nape tak ckp awal2 nk tolong?”

Respon 5 : Tolong tapi banyak songeh.

Si B : “ Laa.. try tanye orang lain dlu,.. aku bla3juta… nak tolong ape?”

Respon 6 : Tolong dan menyakitkan hati

Si B : “ Kenapa buat camni? potpetpotpet (sejam kemudian) ha nak tolong ape?”

Respon 7 : Tak Tolong tapi Cuba menolong

Si B : “ Aku ada hal la, nanti aku call Si C suruh tolong ko”

Respon 8 : Tak Tolong tapi pandai ambil hati

Si B : “ Aku ada hal la, sian ko aku tengak sorang2 buat kerja, bla4juta…”

Respon 9 : Tak Tolong dan Menyakitkan hati

Si B : “ Ape aku kena plak? suh orang lain la…

Respon 10 : Perangai macam haram .

Si B : (Selepas dua hari) “ Eh sori bro, xprasan mesej dan misscall, ade hal la…”

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kita dalam kategori mana? Muhasabah. Mana termampu kita tolong la.
Kita permudah urusan orang, Allah permudah rezeki kita.
Cuba la menolong walau dengan apa sekalipun. Ini hari dia, harini kita?

2 comments:

Sila la Komen