Sunday, September 30, 2012

Kenang-kenangan?

DSC02338

Alhamdulillah, ada kawan beri cenderamata dari Korea. Aku tak reti nak baca amenda tulisan kat pen tu, apa-apa pun aku yakin memang made in Korea, kalau jumpa kat Mydin, siap! Smile with tongue out

Bukan nak cerita pasal hadiah ni, cumanya nak beri pandangan dan pendapat dalam masa yang sama nak muhasabah diri ni.

Tiap² dalam diri kita ni kan, mesti ada orang yang kita selalu ingat.Tak kira la siapa² pun, mak ayah? adik-beradik? kawan-kawan?. Ada tak? ( konfem tengah terlintas kat kepala kan). Cuba kita fikir kejap, bagaimana orang yang kita terlintas tu boleh terbayang dalam fikiran kita? Adakah wajah kita juga terlintas di fikiran orang lain? (jangan fikir lain)

Ya. Memang betul. Hadiah, cenderamata ke apa ke, hasil pemberian orang. Memang menunjukkan ingatan seseorang kepada kita ( pun jangan fikir lain). Persoalannya, ingatan yang bagaimana yang kita tinggalkan? Baik? Buruk?

Bagi aku pula (pendapat peribadi), cukup la dengan akhlak+perbuatan baik, sifat suka menolong, saling menegur, yang konfem² akan dikenang sampai bila-bila. Hadiah, cenderamata boleh hilang, rosak dan sebagainya. Tapi perbuatan baik, itu yang tersemat selama-lamanya. Ceewah~

Oleh itu berikanlah sahaja peringatan kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya, kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang pemberi ingatan; Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu)”
[al-Ghasyiah 88: 21-22]

3 comments:

  1. Amboih... korea mari..
    haha...

    ReplyDelete
  2. takde bran la komen gune anonymous...
    haha...

    ReplyDelete
  3. lahmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete

Sila la Komen