Sunday, September 23, 2012

Ala takkan tak boleh kot?

Rasa cinta dan sayang itu lumrah bagi manusia. Jatuh hati, masalah hati, memang perkara itu wujud dalam hati kita. Bak kata ustaz azhar “ Sape2 dop rase mende tengok oghang puang, die gila”.

3574378091_ca4f19fe23Namun rasa cinta dan sayang itu perlulah dialirkan ke saluran yang sebaikkannya jika tidak, habis!. Lumrah manusia, memang saling sayang-menyayangi, namun bagaimanakah yang dibenarkan syariat? Jangan kita hanya mencari dalil2/pendapat2/ yang membenarkan hanya untuk membolehkan kita melakukannnya.

Apa nak dikongsi harini. Soalan-soalan ni selalu bermain dalam fikiran. Sebenarnya dah lama Quran dan Hadis menjawab.

Ala saya bukan saja2 bercinta, saya nak cari jodoh la.

“Dan Allah telah menjadikan jodoh-jodoh kamu sekalian dari jenismu sendiri, lalu menjadikan anak-anak dan cucu bagi kamu dari jodoh-jodohmu
(An-Nahl: 72).

abangku (1)Saya bukan jumpa dia pun, call2, sms2 je pun.

Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya ALLAH menetapkan untuk anak adam bahagiannya dari zina, yang pasti akan mengenainya.

Zina mata dengan memandang, zina lisan dengan berbicara, sedangkan jiwa berkeinginan serta berangan- angan, lalu farji yang akan membenarkan atau mendustakan semuanya. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim & Abu Daud)

OK Fine!. Saya nak simpan gambar dia je. boleh?

Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (an- Nuur: 30)

Hish!!! OK2! Saya nak jumpa dia kejap je!!

Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya.
(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

394947_313718738667884_100000892805575_909296_100476585_nSemua tak boleh! Saya bosan lah sorang-sorang!

“Dan (segeralah) menikah orang-orang yang masih sendiri di antara kamu, dan orang-orang yang pantas menikah di antara hamba-hamba sahayamu yang soleh baik perempuan mahupun wanita…”
(QS An-Nuur: 32).

Dah tu nak kahwin macamana, mana nak tahu saya dapat jodoh baik ke jahat?!!

“Wanita-wanita yang keji diperuntukkan bagi laki-laki yang keji. Laki-laki yang keji diperuntukkan bagi wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi laki-laki yang baik. Laki-laki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik”
(QS An-Nuur: 26).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kita kalau nak membolehkan sesuatu tu, 1001 cara kita akan berusaha untuk membolehkan. Nauzubillah. Jodoh/pertemuan yang Allah swt dah tetapkan sibuk kita mencari, taufiq & hidayah yang belum dijanjikan pemiliknya tidok plop kita mencarinya. Astaghfirullah.

2 comments:

  1. Salam, hafzone, alasan2 tu sbnrnya syaitan lah tu yg ajar....mnusi yg suka mncari alsn utk tutup dosa n maksiat, mmg anak muri syaitan yg setia : Entry Terbaru : Sesuci Persahabatan

    ReplyDelete
  2. wassalam... btul tu kak..
    lemah lg kita ni...

    ReplyDelete

Sila la Komen