Thursday, February 6, 2014

Ustaz , “ Ustaz ” , dan Baru Nak Start

 

Sms diterima “ Salam, ustaz nak minta tolong skit boleh,? ”. Eh sejak bila pula aku jadi ustaz ni. Salah nombor barangkali. Kadang-kala kita mudah untuk mengustazkan orang, kopiah sikit, janggut skit, ha konfem ustaz ni. kan?

Semalam, ikut kawan pergi mengajar tajwid. Jauh ya rabbi. Sampai dah dalam 9.30 mlm lebih kurang. Seramai 36 orang pelajar, 2 orang pelajar lelaki. Terbaik? mana lelaki? Pupus? Dalam kelompok tersebut ada yang dah faham, ada yang baru nak faham ada yang tak faham langsung. Lelah ustaz nak menerang.

Hebat seorang ustaz sejati. Tidak mengira jarak, penat, kewangan dan sebagainya untuk menyebar kalam Allah. Pernah seorang ustaz kongsi cerita, dia hanya ada dirumah pada hujung sahaja, ceramah sana sini dan isterinya cukup faham. Ada juga yang diancam, diugut, tak dibayar dan dilabel macam-macam.

Itu lumrah, sunnah dalam perjuangan. tidak kira apa jua dugaan sedikit pun tidak mengundur langkah untuk sebar kalam Tuhan. Tapi pelik juga dengan sesetengah makhluk Tuhan yang mengustazkan diri sendiri. Baru belajar pondok sekali dua, baru tahun 1, 2 dalam pengajian Islam sudah mula mengfatwa, menyesatkan orang, haram sana haram sini. haram jadddah?

Bila bercakap soal agama, bukanlah agama itu datang menghukum. Sepatutnya kita penyampai keindahan beragama, memudahkan bukan menyusahkan. Tak cukup dengan tu lagi, kecewa juga dengan sesetengah pelajar pengajian Islam, ambil fiqh fatwa, syariah tapi merokok! ala tu khilaf, enta tak faham kaedah fiqh bla3. Juga yang couple, kononnya “islamik”, sheikh, ana dah khitbah dia, soal ikhtilat ada rukhsah dia. Juga yang menonton , melihat benda² tak elok. “biasa la kita manusia biasa iman turun naik bla3” Tidak kurang juga, lepasan Mesir, waktu belajar tak datang kelas, kuat main game, layan korea, drama. balik² jadi penceramah, masuk tv. lolz.

Ahh susah! Pening kita begini. Apa yang penting sebenarnya, semua orang perlu menjadi ustaz. dan baru nak start dalam beragama itu yang terbaik. Tuhan tak tanya hang ni jadi ustaz ka ulama ‘ ka tapi Dia tanya Hang ni ada ngaji ilmu agama ka dak? lebih kurang begitu la.

aku-dan-perjalanan-ku1

2 comments:

Sila la Komen