Sunday, January 12, 2014

Masa Untuk Bercinta


Cinta! Yang bisa membuat jutaan manusia hayut ke lembah kehinaan. Berapa ramai yang tenggelam dalam puitis kalam cinta yang akhirnya membawa kepada penzinaan, anak luar nikah, anak derhaka kepada ibubapa, dan bermacam lagi. Jika mendengar kes² penzinaan di sekolah menengah, Allahurabbi terkelu kata. Gara-gara punca rasa CINTA ini!.

Salahkah bercinta? Islam melarangkah? Fitrah semua manusia Allah kurniakan untuk rasa Cinta yang akhir membawa kepada kasih dan sayang. Berkata Ibnu Qayyim al-jauzi antara salah satu cinta yang perlu kita bezakan iaitu Cinta apa yang Allah cintai dan cinta Allah dan kerana Allah[1]. Teringat ceramah Ustaz Haslin, Imam Syafie rhm ketika ditanya isterinya, “ Siapakah yang engkau paling cintai?” Lalu Imam Syafie rhm menjawab “ Engkau wahai isteriku” Ditanya isterinya, “ Adakah engkau tidak mencintai Allah,?” Lalu Imam Syafie rhm menjawab “ Kerana aku mencintai Allah aku mencintai mu”

"Jikalau seseorang itu mencintai saudaranya, maka hendaklah memberitahukan pada saudaranya itu bahawa ia mencintainya."Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

Ibnu Qayyim menyebut lagi mengenai cinta, mengungkap menjadi kewajaran dan memendam menjadi beban [2]. dan Ibnu Qayyim menambah, cinta yang terpuji cinta yang memberi MANFAAT kepada orang yg dicintai di DUNIA dan AKHIRAT.

Persoalannya bila masa untuk bercinta? dan cinta apakah? Di usia muda ini untuk kita  bercinta!. CInta di jalan agama. Mencintai jalan perjuangan dakwah dalam erti kata kasih dan sayang kepada perjuangan Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Cinta yang tidak bisa ditolak. Cinta yang perlu diluahkan sepenuh jiwa!. Namun ramai juga yang hanyut dijalan cinta ini.
Namun, yakin mereka yang menolak cinta ini bukanlah bererti tidak setuju dengan jalan ini, mungkin memerlukan sedikit masa. Dan mereka yang diam juga tidak bermaksud bersetuju kerana mungkin masih berjalan dalam keadaan kejahilan. atau mungkin sebaliknya.

Tapi….
Cinta kepada manusia camna bro? Maksud gua cinta yang bawa ke pembinaan baitul muslim or alam perkahwinan?

Jap tunggu aku habis belajar…. 5-6 tahun lagi.. baru aku tulis. mungkin.

[1] Buku Mengetuk Pinta Keampunan Tuhan – Ibnu Qayyim al Jauzi
[2] Ad-Da’ wa ad-Dawa’ (penyakit dan Ubat) – Ibnu Qayyim al Jauzi http://tasyapoenya.blogspot.com/2010/07/cinta-menurut-ibnu-qayyim-al-jawziyah.html

3 comments:

  1. CINTA adalah KEKUATAN yang mampu
    mengubah duri jadi mawar,
    mengubah cuka jadi anggur,
    mengubah malang jadi untung,
    ─ Ketika cinta bertasbih

    ReplyDelete
  2. ad-da'wa wa ad-dawa' itu bukukah ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ad-da' (penyakit) wa (dan) ad-dawa' (ubat)
      aah buku,, tp ana xpernah buka buku ni.. just ambil dr link blog tu..

      Delete

Sila la Komen