Monday, May 27, 2013

CPU Vs Hati

CPU atau dalam bahasa omputih adalah Central Processing Unit. Tunjang utama dalam menggerakan komputer jenis destop. Rosak CPU maka tiada fungsi segala speaker, keyboard, mouse, printer, screen dan sebagainya. Walau secanggihmana mana pun mouse,keyboard , sebesar mana pun screen (monitor) jika CPU rosak. maka tiada guna ia!

DSC_0044              Sehari dua ni, Nazifah (nama komputer aku,haha) rosak, Kelam kabut hidup aku. Disitulah nota, hiburan rohani, jasmani, fizikal , mental dan segala²nya. Jadi banyak masa terluang, aku membelek² buku² tarbiyah yang ada di rak. (sebelum ni rajin la plak). Mungkin teguran Allah taala. Muhasabah aku seketika.Harini dah hantaq pi baik. Alhamdulillah dah elok. Mujur ada warannty lagi. phew..Maka berfungsilah segala komponen² yang lain.

Begitu juga hati kita, adalah pusat segala kebaikkan. Yang menggerakan segala kebaikan dan segala kejahatan melalui komponen mata, tangan, kaki,mulut maka outputnya akhlak, perbuatan dan percakapan. Jika berpenyakit (rosak) hati kita, maka tiada fungsi komponen lain dalam membuat amal kepada Allah.

1234

CPU perlu ada komponen yang menggerak, seperti RAM, Hardisk , Graphic card yang dicantum pada motherboard. Begitu jugalah hati kita perlu sentiasa dilengkapi dengan amal, solat, bacaan quran, zikir yang dicantum sepenuhnya pada IMAN.Performance computer bergantung kepada high spec komponen² yang diguna. Iman kita juga naik turun dilihat pada amal kita.

So jaga la iman elok². Itu CPU diri kita. Pastikan performance kita sentiasa high spec untuk aksi yang lebih baik. 1lagi, beberapa hari je lagi nak Ramadhan ni, boleh check mutabaah amal, start disiplinkan masa, tasmi’ quraan, tadabbur quran, qiam dan sebagainya. Jom start!

No comments:

Post a Comment

Sila la Komen