Thursday, February 7, 2013

Susahkah hidup?

Cuti sangat bermakna. Sekalipun seminggu dua, tapi banyak membuka otak. Sebelum ni biasa dgn kawan2 di kampus, paling teruk masalah, duit nk bayar yuran, result dan lain2. Tapi berbeza di kg halaman. Hampir beberapa bulan aku tak balik. Sangat banyak perubahan berlaku. Kawan2 aku, orang sekeliling , tempat dan suasana.

Jiran lama, last ak tegur darjah 5, dia perangai agak lembut sikit, tapi baik, ibubapa tak beri kwn2 dgn aku yg ganas ni. dulu tak pernah nampak ke masjid. Baru-baru ni jumpa di masjid, solat berjemaah, berjambang, berpakaian ala jemaah tabligh. Segan aku nak tegur.

Dalam sibuk mencari kekuatan diri untuk melangkah, aku dgr masalah2 kwn2 lama, kenal skolah rendah. Bersendi di masjid, bercerita. Ada yang tidak dapat sambung belajar, sibuk mencari kerja, ada yang bekerja, nak sambung belajar tapi takda duit dan sebgainya.Kekadang aku fikir kuat betul dorang lalui detik2 hidup ni. Ujian Allah? dugaan? Kita?

"Ujian itu sapaan Allah agar kita ingt apa yg lupa, ubah apa yg salah, atau mungkin untuk kita tmbah pahala dan padamkn dosa.” Status kakak aku.

Sangat menyentap, tepat aku rasa pada diri aku ni.

Kesedihan, kekecewaan, keperitan, biar diri sndiri mnanggung dan biarlah Allah taala shja yg tahu .Tiada siapa yg lebih memahami diri sndiri. Dan bukan semua orang mampu memahami diri kita.

Ujian,dugaan Allah beri tatkla utk mnguji, taala utk mngur kesilapan atau mngisi kelompongn diri. Apa2 pun yang dihadapi terus melangkah...Renungi hari yg lepas untk hari yg mendatang. Cari lah kekuatan diri dari segenap sudut untuk terus melangkah. Ampunkan aku ya Allah.

2 comments:

  1. semoga sentiasa diberi kekuatan untuk meneruskan kehidupan.. tapi bila baca ayat dalam blog ni, rasa sedih.. ditambah lagi dengan lagu ..rasa bertambah2 sedih..

    ReplyDelete

Sila la Komen