Wednesday, March 28, 2012

Ha Ha Hacktuih…

Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. telah bersabda yang artinya, “Kedua mata itu bisa melakukan zina, kedua tangan itu (bisa) melakukan zina, kedua kaki itu (bisa) melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan atau diingkari oleh alat kelamin.”

(Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Ibn Abbas dan Abu Hurairah).

cinta4Hadis ni biasa kita dengar, biasa dipost tak kira di fb ke, twitter blog etc.  Tak cukup dengan tu plak,

 "Dan katakan juga pada wanita-wanita yang beriman tundukkanlah pandanganmu dan peliharalah kemaluan kamu"-Surah Nur ayat: 31.

biahsolehah_hindariikhtilatJaga ikhtilat, ana tgk enta ni kurang menjaga ikhtilat”. Wah, mantap!. Memang berani untuk beri teguran. Aku sendiri tak berani nak cakap direct macam tu. “Enta tahu apa itu Ikhtilat? iman dah kuat sangat ke?

 

kerana AllahTak cukup dengan tu lagi, “ Entum ni, tak de bab lain ke nak bincang, asyik2 hal ni, dah gatal sangat ke nak kahwin ha?!, entum tahu tak berbincang menda2 macam ni boleh menyebabkan masalah hati, bila mana berkaitan dengan muslimat bla3juta…..

Alhamdulillah bila mana seorang lelaki, dapat bertegas dalam soal ni, Kagumnya aku. Begitu berani dalam menegur sahabat. Tapi…. tumblr_lby5t8ShF71qehv22o1_250yang menyedihkan, bila orang yang menegur ni merupakan kaki tegar korea, anime, jepun, kpop etc. Oh tidak. Mungkin layan korea tu tak terlibat langsung dengan masalah hati, ok apa layan korea, pelakon die semua tudung labuh, semua tutup aurat, ala cerita je pun apa la sangat kan.

muslimah jepun

Mungkin cerita-cerita korea/jepon etc begitu banyak ataupun terlalu menekan bab-bab ikhtilat, menutup aurat dsbgnya. Pelakonnya semua tutupaurat, tudung labuh macam ni kan--> lagu-lagu dia pun semua ke arah ketuhanan kan? “Ala kpop tu hiburan, islam tak larang langsung hiburan, tapi mengawal, enta kena faham”.

Ingat lagi ayat ni? “Wahai orang-orang beriman! Mengapa engkau mengatakan sesuatu yang engkau tidak kerjakan. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan” As-sof (2-3)

Ana bukan yang terbaik untuk tegur, enta ingat tak kisah di zaman imam syafie , seorang lelaki sedang berzina wajib untuk menegur seorang perempuan untuk menutup aurat, so ana tegur je even ana sendiri buat”.

nasihatPost ni aku reka2 je, aku tak point sesiapa. Aku bukan kondem sesiapa layan korea,jepun ,anime kpop etc .Nak layan? ikut korang. Cuma pening orang macam ni. Iye memang, kita tak la baik mana, tegur tetap la tegur. Tapi biar la seiring dengan diri kita. Tegur itu tak salah, kita tegur orang, muhasabah diri orang dan diri sendiri. Bukan sekadar nasihat orang sahaja. Sebab takut-takut nanti, orang akan keluar word ni,Haktuih la , cakap lebih

“Jangan jadi kambing yang mengajar anak dia makan daging, padahal dia sendiri yang makan rumput”.Smile

9 comments:

  1. amik... korea trus....

    ReplyDelete
  2. Haahaha... kntoi la selalu cakap psl bm bro..

    lagu background xmasuk langsung...

    ReplyDelete
  3. Cerita bab ikhtilat ni mmg la best, cerita psl cerita korea lg best....entah kenapa dgn org Islam sekarang, haq dan batil bercampur aduk...r: Entry Terbaru : Variasi Ummat Manusia: Couple Lepas Kahwin Baru Syok!

    ReplyDelete
  4. pendek kata, jgalah mata, jaga hati...inshaAllah....

    p/s : jrg lyn movie korea yg byk dedah kaki bg pmpn..sbb tmbh sham dosa...free je kan..

    ReplyDelete
  5. kantoi borak pasal bm.. ana tak.. :p

    ReplyDelete
  6. Kak sufi: setuju kak..mmg best..hehe
    Ckin kembaq: Alhamdulillah la jarang. ;)
    Ibnu Darwin: enta nk ana print skrin ke?

    ReplyDelete
  7. AD-Dien:
    dlm certain2 keadaan xboleh juga.

    contoh:
    1) Seorang pencuri ckp , " jangan jadi pencuri mcam saya" - kita boleh ambil kata2, dan tiada masalah dia berkata begitu.

    2) Seorang USTAZ yng merokok berkata " Kamu jangan merokok macam saya, rokok ni haram"
    - dari satu sudut memang benar, kata2 dia betul.

    tapi pada masa yang sama menimbulkan fitnah, kerana beliau seorang figure terutama dalam bab2 hukum agama. Nanti akan ada cakap macam ni, " Ala ustaz hisap tak haram pulak". Tu pn dah jadi fitnah.

    sebab tu turun ayat ni.

    “Wahai orang-orang beriman! Mengapa engkau mengatakan sesuatu yang engkau tidak kerjakan. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan” As-sof (2-3)

    dan saidinar Ali kwj berkata " Pintu fitnah bukan terbuka sendiri, tapi kita yang membukanya sendiri"

    ReplyDelete
  8. AD-Dien terdelete plak komen anda.. sori2.. tak sengaja.. nk delete komen lain...

    ReplyDelete
  9. biasa la krul, mana ada org xpernah buat silap.. manusia ni xkn terlepas dari buat silap.. sbb tu kita ni kena saling mengingati. xkan org yg nak bagi nasihat ni mesti kena perfect, kalau nk perfect xkn ada org yg akn bagi nasihat/teguran pada kita. berkaitan tafsiran surah as-saff tu, itu kita xtau.. itu urusan dia dgn Allah, sama2 kita berdoa supaya dia berubah jgak. kalau perlu, kita tegur dia.

    dulu aku ada kawan, ada jgak la dia tegur aku, pasal tu la.. psal ni la... tp dia tu pakai seluar pendek.. haha xpe la, ape yg baik psal diri dia tu aku ikut. :)

    cumanya jangan sampai nti dah xde org yg nak tegur kita, tu lagi bahaya. jangan pandang sape yg bagi nasihat, tp tgk ape nasihat yg dia bagi tu.. mana yg baik tu kita amik, yg buruk jgn ikut. (nasihat utk diri sendiri) ^_^

    ReplyDelete

Sila la Komen