Friday, November 11, 2011

Kampung is Much Better

Perjalanan dari Melaka ke Kuantan sgt menguji.Beralih dari tempat yang penuh dgn batu2 bata tinggi, asap , bunyi bising akhirnya kembali ke kampung yang diisi bunyi cengkerik, ayam berkokok dan burung2. Fuih mmg terbaik.

Cuti plak seminggu memang lagi terbaik. Cerita pasal keadaan di kampung mmg tak habis cerita. Pagi2 lepas subuh, lepak2 diberanda, rumput hijau, kabus, dgn sejuk, tambah plak ayam berkokok memang beri ketenangan.So kali ni, nak ajak semua tgk apa yang ada di kampung (baiti jannati).

dpn umah

Ni kat depan rumah, percaya tak? macam tak percaya. Tapi tu la hakikatnya. Kalau pagi2, lagi cantik, dengan kabusnya, bunyi burung, memang layang perasaan. Waktu ni time pagi. Fuih.subhanallah!!

bunga

Ni bunga apa tah, kat luar pagar. Ayah tanam kot. Tapi lawa, merah ja. Yea kita semakin masuk ke kawasan dalam!.

durian

Masuk2 je pintu pagar nampak pokok durian, sekarang dah bulan 11, ntah mengapa durian ni still berbuah, tgk hebatnya Allah taala cipta, mende yang sepatutnya seragam musimnya, tapi boleh jadi tak seragam. kita tahu apa, sebut durian, tahu makan je.

lanskap

Ni area depan rumah, ni la lanskap yang diusahkan oleh aku, emak dan abg hasan. Berbulan2 nak siap, sampai sekarang tak siap2. Bila nak siap ntah. Ni la tempat lepak time ptg2.

ayam vs itik

Ni angsa, bukan itik, pandai2 korang je cakap itik. Angsa ni dah lama ayah bela, tapi tak membiak2 ntah mengapa, mungkin tempat tak sesuai. Ayam kat belakang tu, bukan ayam biasa2, tu ayam Israel, bukan Israel yang Yahudi tu, tapi jenis ayam besar, org panggil ayam Israel, ak pun panggil cmtu juga. Teringat Utz Tengku Asri pesan,  “ Kalau nak berkat, pagi2 beri makan ayam,itik, sebab tu hidup orang dulu2 berkat”. Aku tgk ayah pagi2 beri makan dorang2 ni. Suke aku tgk.

kambing

Ni bukan anak kambing la kawan2, ni anak biri2, memang la kambing tapi nama dia kambing biri2. Kecik je die ni, baru je lahir. Kat rumah, ayah bela biri2 juga, tak la banyak, tapi boleh la. Pagi2 ayah sibuk ke kandang kambing, beri makan, kdg2 aku tolong juga.kan ayah? Ayah kata bela biri2 ni sunnah. Setakat ni dah 4 ekor kiteorang dah korbankan. Sian biri2 ni.Tapi daging dia sedap!! Ha3

jambu

  Cuba teka apa nama jambu ni? jambu batu? bukan la, ni jambu air. Banyak buah dia, tapi takde orang makan, aku pn tak berapa. Ni la manusia, masa ada tak reti nak syukur, bila takda baru mencari.Jambu ni anak sedara suka kutip, teringat kat Sakinah. rindu kt dia.

limau

Korang pandai baca kan, ni limau kasturi, limau ni kalau buat air, perh, mantap. Pokok ni takda musim, bila dia nk buah, dia buah la. Kiteorang petik ja. Pastu buat teh o ais limau.Haha

Ni la kampung ku, RumahKu Syurga Ku. Kadang2 selalu dgr, buat apa balik rumah? Kan bulan lepas dah balik? Rugi duit je balik rumah. Bagi aku, rumah adalah segala2nya. Mak Ayah, adik beradik, suasana kampung, tu la yang paling terbaik. Gelak ketawa, makan ramai2, seronoknya la.

Ya. Tak segan aku nak ngaku, aku budak kampung je. Kampung la terbaik, 1001 ketenangan membawa 1001 kebahgiaan cewah.

"Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang"

(Al-Raad : 28)

9 comments:

  1. Lagu macam ngusung jenazah~
    sedih hanynnyaaa~

    ReplyDelete
  2. haha.. terbaikla kampung enta ni. patutla enta beria-ia nak ajk ana tido kampung enta. tapi nk keje kena duk bandar jgk ye? ke tak?huhu..
    mantap...~

    ReplyDelete
  3. haa.. tu la.. ana ajak mai.. xmo..ikut sgt kuliyyah to death tu...
    keje kt bandar duk bndar..
    keje kt kmpung.. duk kt kmpung.. kn?
    ana suke org berjiwa kmpung ni..

    ReplyDelete
  4. haha.. ikut waqi' la kan...
    kuliyyah to death tu asyik2 ajk kawen jk.. tension guwa.. kah3.....

    ReplyDelete
  5. xpa la.. harap2 kuliyyah to death tu kawen dulu... baru kita ank2 murid ni follow.. xgitu?

    ReplyDelete
  6. tunggu walimah la baru datang....

    ReplyDelete
  7. wah..syoknyer dok kampung...ingt dulu time kecik2 duk kampung..dah besar tak de peluang dah nak duk kampung..erm..sooo sad..

    ReplyDelete
  8. tunggu walimah la baru datang....

    ReplyDelete
  9. din & anonymous ni:
    kalo tunggu walimah... jem la..

    zuwi:
    tu la.. mai la ke kg sy,,,

    ReplyDelete

Sila la Komen