Monday, February 28, 2011

Lemahnya aku....

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

Harini sungguh mengecewakan. Lemahnya imanku, dalam menegakkan agama, dalam menurut perintahNya, dalam mentaati suruhanNya. Start 11 pagi rombongan Ahli jawatankuasa ke majlis sambutan maulidur rasul di Muar, Peserta seramai 22 orang lelaki dan perempuan. Ketika dalam perjalanan, kelihatan sepasang kekasih duduk bersebelahan dalam bus.

Ya Allah, dorang ni biar betul. Kita kan nak pergi majlis maulidur Rasul fikir ku agak-agak la. Lama saya perhatian pergerakan dorang, last-last si lelaki lentuk di bahu perempuan tersebut. Ni dah melampau ni, sakit hati tengak.

Murahnya nilai seorang perempuan, begitu mudah maruah dicemar, sedangkan Nabi dahulu meletakkan perempuan di tingkat teratas. Dimana penghayatan kita sempena maulidur rasul.

Tiba-tiba terlintas di fikiran hadis ni:

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mencegah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)

Lantas saya mencapai handfone dan terus menghantar mesej kepada presiden jawatankuasa yang diduduk di seat depan sekali. Dia toleh kebelakang, dan terus bangun menuju ke pasangan tersebut dan mengarah untuk duduk berasingan.

Ya Allah,lemahnya imanku, tidak termampu aku, dimana kekuatanku, dimana sumbanganku, adakah aku ini tergolong dalam selemah-lemah iman? Ampuni aku Ya Allah, aku insan lemah ya Allah, tidak terdaya, berilah aku kekuatan ya Allah. Jauhi aku dari sebarang kemaksiatan kepadaMu.

2 comments:

  1. subhanallah..nampak simple je kan?..tp..moga2 dikuatkan lagi iman naa.. =_=

    ReplyDelete
  2. sesuatu perkara simple dimata kita masih belum tentu nilainya disisi Allah s.w.t...T-T

    ReplyDelete

Sila la Komen