Wednesday, July 29, 2015

Seluar Dalam

“Eh kau, seluar baju bergosok kemas, seluar dalam berlubang carik! , "
“ Alaa apa nak kisah, orang tak nampak,”

Kotor bukan? Malu? Begitulah hati kita yang semakin kita malu untuk dibicarakan di hadapan orang, apatah lagi dihadapan Tuhan. Jika dizahir hati kita yang kotor dan berselirat dengan dosa ini kepada ummat manusia nescaya malu untuk kita untuk memaksiat dan memungkari Tuhan. Jika saat dititik titikan hitam dosa yang kita lakukan, lalu dilihat manusia, oh malunya!

Hati, elemen yang penting dalam diri kita. Hati, akal, dan nafsu tiga serangkai yang tidak boleh dipisahkan . Elemen ini yang akhirnya membawa kepada nilai, keyakinan tingkah laku seseorang (behavior) . Kata orang hati itu raja, yang memerintah negaranya (diri), jika rosak raja maka pincanglah negaranya. Begitulah seperti sabda Nabi s.a.w ;

Ketahuilah dalam tubuh anak adam seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah seluruh anggota badan itu. Jika rosak, maka rosaklah seluruh anggota badan itu. Ketahuilah dia adalah hati” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Jadi sibukkanlah diri memperbaiki “raja” ini. Saban hari dirosak dek kemajuan dunia hari ini. Cukuplah melangkah dan menyusuri perjalanan dunia ini demi secebis pandangan manusia lain. Kita akan penat dan terus penat tanpa kepuasan. Kerna sungguh, Tuhan itu tidak mengendah luaran mu! Sabda Nabi s.a.w;

Sesungguhnya Allah tidak menilai rupa kamu dan harta kamu , akan tetapi sesungguhnya Allah melihat amalan-amalan dan hati kalian” ( Hadis riwayat Ibnu Majah)


Apalah guna luaran cantik segak bergaya tapi dalamnya penuh dengan kekotoran yang menjijikan! Jadi, melangkahlah saat ini dengan pandangan Tuhan. Usah dikira kata tomahan. Terus berjalan dan sebarkan kebaikan. Kerna kebaikan itu buahnya keberkatan berpanjangan!

No comments:

Post a Comment

Sila la Komen