Friday, December 14, 2012

Usia Berkeluarga.

Makin tua makin matang la kan. So berfikir pun biar cara orang matang. macam la tua sangat. (ayat pancing). Kebelakangan ni ramai (xde la ramai mana pun) orang-orang sekeliling aku yang dalam proses mendirikan rumah tangga dan ada pun yang dah bernikah. Barakallah.

Kadang-kadang terfikir juga aku pasal mana depan ni, terutama dalam bab institusi kekeluargaan. Kawan-kawan ada yang kahwin waktu belajar. Baru-baru ni aku jumpa seorang perempuan, dulu aku kenal dia, huhax2. Tapi semalam, eh sopan plak budak ni, nampak sangat matang dari dulu. Dia dah kawin dengan seorang kawan aku, yang aktif dalam NGO ISMA. Alhamdulillah. Sekurang2nya ada perubahan.

Ada lagi kawan-kawan aku duk UIA kahwin, aku tak follow up pun kisah dorang, maklum la orang dah berbini. Tapi dari pemerhatian aku orang kahwin muda ni ada maslaha dan mafsadah. Setakat ni, pasangan-pasangan Islamik ( berfikrah islam) yang kahwin tak pernah aku dengar lagi masalah-masalah besar yang berlaku.

Teringat kawan aku sorang ni, tahun akhir pun aktif dalam ISMA, dia kawin, dapat anak, orang tuduh dia kena tangkap basah, anak luar nikah. Perh.. Memang power la.
Apa aku nak bagitahu, kahwin awal ni banyak risiko dia dan banyaklah faedah dia.

Abang aku kat rumah, kahwin umur 21 kot, steady je. Isteri ustazah ko. Arab cair di mulut. IMG_5238 
Sejuk aku tengok dorang ni.Walau ada la beberapa kekurangan, tapi tu lah. sejuk perut mak mengandung. Semoga Allah rahmati hidup mereka sekeluarga.

#Dulu aku tekad, bakal isteri aku mesti khatam paling kurang matan jurumiyyah, tu je syarat, yang lain aku tak kisah, sebab nanti boleh ajar aku nahu sorof. Tapi aku sedor diri aku alip ba ta pn fail. apa2 pun yang thiqah tu lebih baik. kah3j3uta

8 comments:

  1. umur dah lebih 20 dah tue dah tu... buleh dah ni.

    ReplyDelete
  2. erm..sama la..dulu pun nak bakal suami yang hafiz..tapi bile tgk diri balik..layak ke..jadi, cukuplah jika ada sifat tanggungjawab dalam diri.

    ReplyDelete
  3. aku syak anonymous ni virus la.. haha

    ReplyDelete
  4. virus..?? nak kene lempang??

    ReplyDelete
  5. msti bdak kecik yg x matang...
    mhun hafizuddin cari...

    ReplyDelete
  6. bnyk syarat,,tu la pasal org takut,,

    ReplyDelete
  7. kita kadang orang yang melengkapi kita. tapi kita dah siap x untuk melengkapi kehidupan orang lain. tepuk dada tanya iman :)

    ReplyDelete

Sila la Komen