Friday, August 12, 2011

Heroin Ramadhan


Assalamualaikum.
Uish cepat tul masa berlalu, dah masuk penggal ke 2 ramadhan dah.Macamana amal ibadat kawan2? sehari 1juz dpt tak? susah sikit kn? kene la bermujahadah sikit. Jadikn ramadhan kali ni lebih baik bhkan berlipat kali ganda dari ramadhan y dlu.
Apa yang yang dikongsi kali ini mengenai HEROIN RAMADHAN, bukan heroin dadah tu, yang kita cerita lain hari, tapi kali ni tentang seorang wanita yang penuh pengorbanan tanpa penat lelah.Bulan ramadhan ni bulan yang sungguh memberi cabaran, dengan cuaca yang panas, makna ramadhan tu dah bermaksud kemarau. Tapi tak menjadi halangan kepada seorang wanita yang tabah dan sabar mentaati perintah Allah swt.
Bermula detik 4.30pagi lampu terpasang. Sesudah solat, persiapan bersahur bermula. Menggoreng ikan, memanaskan nasi, memanaskan lauk, lebih kurang pukul 5pg mengejutkan anak2 dia yang sedang lena dibuai mimpi. Bila ke dapur, semuanya sudah terhidang, alhamdulillah.Sesudah sahur, bersiap2 ke masjid solat subuh berjemaah.

Pulang dari masjid, dia mengambil senanskah quran, duduk membaca di kerusi. Pkul 7pg menonton prgram2 ilmiah seperti tanyalah ustaz , motivasi pagi dan sebagainya. Pkul 8.30pg sy y baru bangun tidur (tidur lepas subuh boleh jd miskin) pergi ke dapur, tengak2 emak sudah berada di dapur. " Mak nk buat apa ? tanya ringkas. " Mak nak buat kuih.... Harini nk berbuka apa? tnya emak. Pkul 9-10pg emak akn berhenti untk solat dhuha.Lepas tu kembali ke dapur, tiap masa sy ke dapur emak pasti ada. Dapur y menghadap matahari agak panas dan menguji kesabaran ketika memasak.Berhenti waktu asar, kemudian emak akan berada di dapur sampai la berbuka," Mak tak letih ke," bisik hati .Pkul 7mlm kebiasaanya juadah untuk berbuka pasti dah terhidang. 

Terlintas di fikiran hadis ni;
“Barangsiapa yang memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala yang semisal orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikit pun.” (HR. At Tirmidzi, beliau berkata, “Hadits Hasan Shahih”)

Pulang dari terawih, mak akn memasak untuk lauk sahur, sambil2 berfikir, "esok nak berbuka apa ya?"
Itulah rutin ibuku seharian, tak penah jemu, tak penah penat dalam menjalankn tanggung jawabnya.Hebatnya wanita ini, yang menjadi heroin sy di Ramadhan ini.
Kadang2 bila melihat emak sorang di dapur, terdetik di hatiku " Ya Allah, Kau jadikan ibuku antara ahli syurga yang terawal". 


*->kalau dapat zaujah macamni kan sejuk mata memandang :p

6 comments:

  1. MasyaAllah.. hebat betul ibu ko kerol.. terharu aku.. tapi mak ak pn same jgk.. tk pernah pn nak mengeluh.. mereka lah ratu dihati... errr weh..
    ko post la yg kmtk jimdo tu kat group 1st batch..fb..heh~

    ReplyDelete
  2. ye... mereka heroin kita... nt dah bjaye jgn lpe mereka...=D

    ReplyDelete
  3. sungguh menyayat hati sahabt....semoge doa kamu akan dikhabulkan..insyaallah...

    ReplyDelete
  4. Mak aku pun sama dowh.
    lepas baca pertama kali di blog ni,baru terasa..
    mak aku pun heroin..
    Tetapi yg sedihnya,mak aku tiap-tiap hari berbuka puasa dengan kami(anaknya)sahaja..
    Dengan suaminya(abah aku) xdapat kerana kerja..

    Hero ramadhan pulak:-
    Ayah aku kerja dari pagi sampai malam cari nafkah.Balik2 dari kerja,bergegas ke Masjid Negeri untuk solat 20 rakaat terawih dan 3 rakaat witir.Lepas dari itu,mak aku yg telah sediakan bekal untuk ayah aku,baru makan.Allahurabbi.Lepas itu,habis dari itu,ayah aku bergegas ke Suraunya bertadarus.
    Lewat malam ayah aku baru pulang..
    Allahurabbi..

    ReplyDelete
  5. amin mal...

    ya mereka la hero/in kite...
    dn kite y sbgai watak sampingan jgn berlagak sbgai hero/in plak...

    ReplyDelete
  6. InsyaALLAH you will be a hero for your wife and children for the next day :)

    -pengantara hina-

    ReplyDelete

Sila la Komen